Proč jíst třešně – nejen pokud máte dnu

Proč jíst třešně – nejen pokud máte dnu

Konzumace čtvrt kila třešní denně je efektivní při snižování množství kyseliny močové v těle a v předcházení záchvatů dny.

Třešně, ale i višně, snižují množství močoviny v plazmě (cca během 5h po konzumaci)  a  zvyšují i její vylučování a není podstatné, zda jíte třešně čerstvé, zmražené nebo kompotované. U kompotů ale pozor, nesmějí obsahovat cukr.

Pokud chcete zmírnit svoje problémy s dnou, můžete mimo třešní a višní volit i jiné tmavě červené bobulové ovoce, například borůvky, švestky či šípky. Všechny totiž obsahují vysoké hodnoty anthocyaninů a proanthocyanidinů (obojí můžeme souhrnným názvem označit jako bioflavonoidy, tedy látky syntetizované rostlinami, které mají blahodárné působení na náš organismus). Tyto bioflavonoidy v našem těle působí hlavně jako účinná ochrana buněk před volnými radikály, pomáhají předcházet nežádoucímu štěpení kolagenu a brání tvorbě látek, které v těle způsobují záněty. Zkrátka mají antioxidační, protizánětlivé a také neuroprotektivní působení, což je zejména u dny velmi žádané.

Pětkrát třešně pro zdraví

Za zdravé cévy a srdce

Jak už jsme uvedly, flavonoidy obsažené v třešních mají protizánětlivé účinky, což mimo jiné znamená, že konzumace třešní může přinést zlepšení u osob trpících řadou kardiovaskulárních onemocnění, např. aterosklerózou. Třešně jsou také účinné v prevenci těchto onemocnění.

Za lepší spánek

Třešně a hlavně višně obsahují melatonin, hormon, který reguluje náš spánkový rytmus. Některé studie ukazují, že konzumace třešní, resp. čerstvé třešňové šťávy po ránu a před usnutím prodlužuje dobu i kvalitu spánku.

Za lepší paměť

Již zmíněné anthocyaniny se používají při léčbě Alzheimerovy choroby, demence a Parkinsonovy choroby, tím, že pečují o naše nervové dráhy.  Protože paměť je také založena na efektivním fungování spojů mezi neurony, pomáhají třešně i tady. Zkuste zvýšit konzumaci třešní třeba během zkouškového období.

Za zdravé tlusté střevo

Vláknina obsažená v třešních a višních pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny tlustého střeva, uvádí Americký institut pro výzkum rakoviny. A obecně můžeme říct, že toto tvrzené platí o jakékoli dietní vláknině. I bioflavonoidy obecně mají prokazatelný efekt při prevenci různých onkologických onemocnění (tlusté střevo, jícen, prsa, prostata, …). Konzumací třešní tedy získáváme pěkně silnou dvojku, pokud jde o ochranu našeho tlustého střeva.

Za zdravější život 

Přírodní šťáva z višní (ale ne žádný doslazený džus) také snižuje bolest svalů při vytrvalostním sportu, omezuje ukládání tuku v oblasti břicha, snižuje hladinu cukru v krvi u diabetiků a pomáhá předcházet mrtvici.

   

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest