Řepa aneb everybody loves beetroot

Řepa aneb everybody loves beetroot

Milujeme řepu. Prostě nám chutná. Pokud ještě nejste takoví řepoví nadšenci jako my, tak nám dovolte vás přesvědčit. A možná, že o řepu příště v obchodě už jen nezavadíte, ale s jistou dávkou nadšení si ji i koupíte!

Řepa, na první pohled nenápadná, často scvrklá a ušmudlaná …a přiznejme si, že by asi titul „Miss Zelenina roku“ nevyhrála. Řepa však obsahuje unikátní kombinaci látek, které se pyšní silným antioxidačním, detoxikačním a protizánětlivým působením. Podobné kombinace vykazují třeba i rebarbora, mangold či amarant, ale o těch až někdy jindy.

Pigmenty, které řepě udávají její rudý až tmavě fialový tón, jsou velmi silné antioxidanty a vyznačují se protizánětlivým působením. Záněty a volné radikály jsou nemilým průvodcem dnešní doby a stojí za vznikem mnoha civilizačních chorob (od vysokého cholesterolu, přes cukrovku, až po onkologická onemocnění). Obsah antioxidantů dohromady s manganem a vitamínem C však tvoří vynikající zdroj antioxidační ochrany organismu.

Řepa neobsahuje skoro žádný tuk a jen velmi málo kalorií.

Obsažená rozpustná vláknina pomáhá pravidelnému vyprazdňování a stabilizuje krevní cukr. Na žebříčku glykemické zátěže (což je přesnější používaná rovnice než známý glykemický index) je velmi nízko a tím pomáhá stabilizovat krevní cukr a je tedy skvělá při cukrovce.

Řepa efektivně snižuje krevní tlak a tím i riziko vzniku infarktu myokardu a mrtvice. Poděkovat za to můžeme oxidu dusnatému, který mj. uvolňuje napětí stěn oběhového systému a tím snižuje krevní tlak.

Pravidelná konzumace šťávy z červené řepy zlepšuje periferní prokrvování mozku a tím zpomaluje progresi stařecké demence.

Silné antioxidační působení chrání před usazováním cholesterolu v cévách. Dle BHF (British Heart Foundation) stačí pro výše uvedené oběhové problémy 100gr řepy nebo 250ml řepového džusu denně.

Díky svému krvečistícímu působení nesmí řepa samozřejmě chybět ani u vašeho pravidelného jarního a podzimního detoxu ani jako součást léčby kožních problémů.

Budoucí maminky a i ostatní zástupkyně něžnějšího pohlaví – toto je informace hlavně pro vás! Řepa skvěle vyživuje krev díky svému obsahu kyseliny listové (až neuvěřitelných 75 % doporučené denní dávky a železa. Kyselina listová je nezbytná pro správný vývoj páteře plodu a bezproblémový vývoj všech tkání těla. Železo dodává energii a pomáhá s únavou.

Řepa je vynikající nejen pro anemické dívky, ale pro ženy obecně.

Jestli nesnášíte sterilovanou řepu už z dob školní jídelny, vězte, že sterilovaná nemá tolik zdraví prospěšných látek jako například čerstvá či jinak upravná. Vyzkoušejte například fresh, salát, pomazánku nebo brownie.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest