Červené maso – Jíst či nejíst?

Červené maso – Jíst či nejíst?

Konzumace masa  spolu s typickými stravovacími návyky dnešní společnosti – nadměrnou konzumací bílého pečiva, fast foodu, gulášů, knedlíků, cukru, uzenin, živočišných tuků, nedostatku vlákniny a čerstvého ovoce a zeleniny představuje skoro zaručený recept na předčasné zdravotní problémy.

Červené maso bylo v minulosti plošně propagováno jako jeden z nejlepších zdrojů bílkovin, železa a zinku, což mohlo částečně přispět i k jeho zvýšené popularitě a tím nadměrné konzumaci. Do červeného masa se řadí veškeré maso dospělých chovných zvířat savců jako je hovězí, vepřové, konina, dále husa, kachna, jehněčí a zvěřina.

Nadměrná konzumace masa těchto zvířat má dnes již prokázanou spojitost se širokou škálou závažných onemocnění (kolorektální rakovina, cukrovka, obezita, kardiovaskulární onemocnění).

Jedním z hlavních viníků jsou saturované tuky. Saturované tuky jsou pro náš organismus nevhodné a nadměrná dlouhodobá konzumace je nebezpečná. Zvyšují cholesterol a tím riziko kardiovaskulárního onemocnění a infarktu.

Maso je kyselé povahy, náš organismus zakyseluje, což přispívá k zánětlivým a chronickým onemocněním.

Nevhodná příprava masa také způsobuje tvorbu heterocyklických amínů, karcinogenních látek, které se tvoří při tepelné úpravě masa nad 120 stupňů Celsia.

Další otázkou také je, čím je zvíře krmeno – zda má k dispozici trávu, která je přirozeně vyšším zdroje omega 3 mastných kyselin než průmyslové krmivo obsahující antibiotika či hormony

 

Naše doporučení:

Pokud maso nejíte, o nic nepřicházíte, kvalitní bílkoviny, železo i zinek se dají získat z vegetariánských zdrojů.

Pokud maso jíte, je potřeba si hlídat několik bodů:

Za prvé, odkud maso pochází a čím je zvíře krmeno. Dávejte přednost biofarmám, kde se zvířata volně pasou. Farmáři mají ke zvířatům vesměs pozitivní vztah a krmí je tím, co je pro ně přirozené, tedy trávou. Průmyslově odchovaná zvířata nemají ve většině případů přístup  k čerstvé potravě, je zde vyšší pravděpodobnost používání antibiotik či hormonální léčby. Nemají dostatek pohybu a před jatkami procházejí velkým stresem a do masa se pak uvolňují nežádoucí hormony.

Za druhé, dávejte přednost zvěřině a zvířatům, která mají volný pohyb. Jejich maso obsahuje nižší procento saturovaných tuků. Vybírejte části masa s nižším obsahem tuku.

Za třetí, při přípravě masa nespěchejte a nerozpalujte pánev nebo troubu nad 120 stupňů Celsia, snižujete riziko vzniku rakovinotvorných látek.

Za čtvrté, obecně nedoporučujeme konzumovat červené maso více než 2x týdně. Pro zdravou a vyrovnanou stravu doplňujte bílkoviny i z jiných zdrojů.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest