Recenze: Síla přírodní fermentace

Recenze: Síla přírodní fermentace

V půli listopadu vydalo nakladatelství Alferia  vázaný reprint knihy Sandora Katze Síla přírodní fermentace. Tuto knihu jsem si chtěla přečíst už před pár lety. Čas uzrál až teď, a tak vám můžu o této skvělé knize konečně napsat pár vět.

Autor knihy žije v alternativní komunitě v Short Mountain, Tennessee. K fermentaci se dostal přes makrobiotickou stravu. K té ho přivedl jeho zdravotní stav, kdy se u něj rozvinul syndrom AIDS. Fermentované potraviny, které mu pomáhají snižovat nežádoucí účinky léků, jako jsou zažívací obtíže, dnes řadí do svého každodenního jídelníčku.

Co se dozvíte?

První část knihy (zhruba třetina) rozebírá pojem „kultura“ z různých pohledů a dává je pěkně do souvislostí. Dozvíte se tedy nejen o zdravotních benefitech fermentování, ale také co všechno můžete fermentovat, jaké jsou tradiční speciality v různých koutech světa, že medovina je nejstarší kvašenou pochoutkou, jak souvisí čokoláda, káva a čaj s problematikou otroctví, globalizací nebo třeba s růstem spotřeby a tudíž i výroby cukru.
Zjistíte, jakou oklikou se dostal čaj do Anglie, kde je dnes brán jako tradiční nápoj. A že to byl právě čaj, který stál u zrodu obchodu s drogami.

Třešinkou na konci této části je výzva autora, abychom mu neváhali napsat, pokud budeme mít nějaké dotazy ohledně fermentace. A uvádí i svůj e-mail. No a jakožto zvědavé české děvče jsem se neostýchala a panu Katzovi napsala. Tak uvidíme, jestli se moje zpráva dostane až k němu. Pokud ano, dám vám vědět. ;)
(Pozn. autorky: Je to k nevíře, ale pan Katz skutečně odpověděl. To je pro dnešní dobu zvácnost. Takže, pokud budete mít dotazy k jeho knize, nebo fermentaci, a budete se chtít nachytřit přímo u zdroje, jen směle napište na jeho mail.).

Druhá část (asi dvě třetiny knihy) se věnuje konkrétním surovinám vhodným k fermentaci. Vedle podrobných receptů nechybí ani seznam nástrojů potřebných k danému postupu. Každý recept je doplněný o detailní návod nabitý osobními zkušenostmi, tipy, co funguje a na co si dávat pozor. Rozhodně jeho recepty neberte jako neměnnou konstantu. Pan Katz naopak povzbuzuje čtenáře k experimentování a vlastní invenci.

V knize najdete recepty na:

  • nakládanou zeleninu (zelí, vodnice, řepa, kimči, okurky, česnek a další),
  • fermentované luštěniny (miso, tempeh, dosy, idli),
  • kysané mléčné produkty (jogurt, sýr, kišk, kefír) a jejich veganské alternativy (kefír z dýňového mléka, kysané sojové mléko, slunečnicová kyselá smetana),
  • chléb a placky (kvásek, různé typy chleba, chala, lívance, krekry),
  • fermentované obilné kaše a nápoje (jáhlová, ovesná, amazaké, kvas, rejuvelec, kombucha),
    víno (bezinkové, květové, cider, zázvorové šampaňské, medovina),
  • pivo (sladové, rýžové, aztécké),
  • ocet (vinný, jablečný, ochucený).

 

Co se mi líbí?

  • pohled na fermentaci z různých směrů,
  • detailní návody
  • osobní zkušenost a praktické rady
  • široké spektrum receptů
  • odkazy na zdroje a studie
  • nadšení a vášeň, se kterou je kniha napsaná
  • český překlad a zasazení do české kultury

Kniha mě nadchla! Sama se fermentaci v určité míře věnuji. A i tak je pro mě tato kniha skvělou inspirací vyzkoušet něco nového. Věřím, že je použitelná jak pro úplné začátečníky, pro které jsou recepty doplněny o podrobný návod včetně obrázků nástrojů nebo jednotlivých kroků procesu fermentace, tak i pro pokročilé nadšence kvašení. Ti mohou vyzkoušet některý z netradičních starodávných receptů nebo různé mezinárodní speciality.

Pokud se tak podaří zařadit do vašeho jídelníčku fermentované potraviny ideálně na denní bázi, vaše tělo bude jásat a vy tak můžete dlouhodobě posílit své zdraví.

Knihu si můžete koupit přímo u zdroje a dejte vědět, jak se vám líbí.

Monika

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest