Štítnice – odpovídáme na vaše otázky

Štítnice – odpovídáme na vaše otázky

Vybraly jsme vašich 5 nejzajímavějších dotazů na téma štítná žláza a odpovídme. Neváhejte a pokud máte jakékoli otázky k aktálnímu tématu, kterému se na webu věnujeme, napište nám – na email, nebo do zpráv na Facebooku.

 

Prosím co dělat pokud jsou zjištěny zvýšené autoprotilátky proti štítné žláze. Nemám ani hypo ani hyperfunkci, jen ty autoprotilátky.

Vaše tělo evidentně na něco reaguje, resp. něco provokuje v těle zánět. Nejčastěji se jedná o alergie, potravinové intolerance, nezaléčené infekce – virové či bakteriální, toxiny, těžké kovy aj. V některých případech to může být i projev jiného autoimunitního procesu v těle. Když přijdete na to, co toto dráždění způsobuje, můžete s tím pracovat.  Minimálně ale bude potřeba udělat si test potravinových intolerancí, tyto potraviny ze stravy na čas vyřadit, dále pak organismus pravidelně alkalizovat (zelená zelenina, chlorofyl, zelené džusy). A kupte si Bláznivou sexy dietu od Kris Carr.

 

Kterými potravinami se dá nedostatečná funkce štítné žlázy podpořit? Je potřeba určitou potravinu jíst každý den? A v jakém množství? A naopak, čím se dá uškodit?

Záleží, zda se jedná o nedostatečnost způsobenou TSH nebo aktivními hormony T4 a T3. Pokud by se jednalo o TSH (na krevním testu se projevuje zvýšenými hodnotami), jak nejlepší je zvýšení konzumace potravin s jódem. Tedy chcete používat mořskou sůl, mořské ryby, mořské řasy. Je dobré je do stravy zařadit 2 – 4 týdně. Začněte 2x a postupně zvyšujte po několika týdnech na 4x týdně. Nezapomínejte ani na selen. Kvalitním zdrojem selenu jsou třeba para ořechy. 2 – 3 denně by měly postačit. Nedostatečnost T4 a T3 je projevuje vyššími hodnotami T4 a nižšími hodnotami T3, kdy se méně aktivní hormon T4 nedostatečně efektivně přetváří na více aktivní hormon T3. K jeho aktivnímu přetvoření jsou kromě jódu a selenu třeba i zinek, železo a měď. V tomto případě je efektivnější suplementace doplňky. Nezapomeňte však do jídelníčku zařadit dostatek celozrnných potravin, oříšků, mořských ryb, jehněčí maso. Celozrnné potraviny můžete konzumovat denně, oříšky taktéž a střídat dle obsahu minerálních látek (např. para ořechy selen, dýňová semínka zinek), mořské ryby nebo řasy cca 3x týdně, jehněčí max. 2x v týdnu. Je velmi nepravděpodobné, že by jste si vyloženě uškodila stravou, pokud se nestravujete stále stejnými potravinami pořád dokola, ale je pravda, že nadbytkem některých potravin můžete funkci štítné žlázy zpomalit. Obecně se nedoporučuje konzumace syrové brukvovité zeleniny (uvařená je v pořádku), sóji a lepku. Pokud tyto potraviny nekonzumujete častěji než 2x týdně, nemusíte se negativního působení obávat.

 

Mile dievčata, pozdravuje Vas Vaša fanušička ze Slovenka. S velkou prosbou sa na Vas obraciam. 13ročnej dcere pred tyzdnom diagnostikovali zvyšenu činnost štitnej žlazy. Neviem, ktorym smerom sa mam vybrat, aby som jej pomohla, začali sme s hormonalnou liečbou, nasadila som jej candiol od pana Hadeka z Českej republiky na odplesnenie, vyčistenie traviaceho traktu, čaj na posilnenie imunity eleutheroccoc . Rada by som privitala akekolvek rady. Verime, že ochorenie zvladneme a je to pubertalne obdobie.

Dobrý den, zvýšená činnost štítné žlázy může být výsledkem různých faktorů. Snažila bych se najít příčinu. Z hlediska stravy bych určitě pracovala s protizánětlivou stravou, dostatkem tmavé listové zeleniny, opatrně s mořskými rybami s obsahem jódu či mořskou solí. Nechala bych udělat podrobné krevní testy ke zjištění možných nutričních nedostatků a analýzu z vlasů www.biomol.pl., nechat zjistit možné prodělané infekce. Po tom co zjistíte, zda je zde nutriční nedostatečnost bude třeba ji doplnit/vyrovnat, v případě zatížení toxiny/těžkými kovy je třeba organismus dostatečně chelatovat/pročistit, v případě infekce se jí zbavit.  Z bylin je na hyperfunkci je specifický Karbinec. Dále bych vám doporučila i adaptogenní byliny, eleuterokok je velice dobrý, možná by byla vhodná i lékořice.

 

Dobrý den, byla mi diagnostikována hyperfunkce ŠŽ Grave-Basedovova typu. Můžu se podle vás změnou jídelníčku a životního stylu vyhnout operaci? Co byste mi doporučily?  

Dobrý den, záleží na závažnosti problému. V dnešní době je autoimunitní zánět štítné žlázy léčitelný. Není to záležitost měsíců, spíše let. Ale dá se to. Ve vašem případě je nutné spolupracovat s odborníkem, který vám poradí s přesnými doplňky. Co se stravy týče, autoimunitní štítná žláza nemá ráda lepek a kravské mléko. Dále si nechte zjistit, zda netrpíte na nějaké alergie, i ty environmentální se počítají, poněvadž zde může být kros reakce na určité potraviny a například v době květu/pylů se vám může přitížit. I u Vás doporučuji udělat test potravinových intolerancí. Alkalizujte, zelené džusy pijte ideálně denně. Pokud je složité odšťavňovat, tak si kupte alespoň tekutý chlorofyl.

 

Dobrý den, hypofunkci štítné žlázy máme v rodině, má jí maminka i babička. Znamená to, že mě to také čeká?

Neznamená. Hypofunkce nemusí být nutně dědičná, může to být i záležitost nutriční dysbalance, nadměrného stresu a jiných faktorů. Za doby našich babiček a maminek nebyla možnost pravidelné konzumace mořských ryb (kvalitní přísun jodu). Ženy pak kromě práce ještě – většinou samy – obstarávaly rodinu (stres, únava). Je tedy dost dobře možné, že jejich hypofunkce byla způsobena nutriční deficiencí a vyčerpáním organismu. Na druhou stranu v dnešní době zase musíme čelit nadbytku chemických látek a toxinů, které náš organismus také zatěžují. Konzumujte tedy dostatek zeleniny, ovoce, kvalitních bílkovin, celozrnných výrobků a ořechů a pravidelně 2 x ročně detoxikujte. Z doplňků je dobré zařadit kvalitní multivitamin, omega 3 mastné kyseliny a antioxidační doplněk. Nezapomeňte relaxovat, cvičit jógu, pět minut denně zhluboka dýchat, smát se.

 

Mám nedostatečnou funkci (štítné žlázy), beru prášky už od mala. Jaké potraviny bych měla jíst a na jaké mám zapomenout? Je mi jasné, že ryby jsou pro mě top, ale jinak v tom plavu. A ano, mám nadváhu, ale protože jsem gurmet (žrout :-) myslím, že to štítnou žlázou.  

Dobrý den, máte pravdu, ryby, zejména ty mořské jsou potravinou číslo jedna. Dobré jsou i mořské řasy jako wakame, můžete si z nich udělat salát nebo přidat do polévky miso. Pokud byste chtěla zařadit nějaký doplněk stravy, doporučujeme spirulinu, což je vlastně také řasa, seženete ji nejčastěji v tabletách. Další vhodné potraviny jsou ořechy a různá semínka (obsahují minerály a nenasycené mastné kyseliny), denně byste jich neměla ale jíst víc jak jednu hrst. Z potravin určitě zelenina (hlavně tmavá listová), a ovoce (především to, co vyroste v Čechách, tropické většinou obsahuje zbytečně moc cukru). Z doplňků pak určitě kvalitní B komplex, popřípadě minerály. Pokud se vám to navzdory vašemu gurmetství podaří, zkuste vyřadit kravské mléko a pšenici. Aspoň na 3 týdny, ideálně však na 3 měsíce. Pročistíte si tím organismus a je možné, že ubyde i nějaké to kilo, ač to je hodně individuální a určitě to neberte jako cestu k hubnutí. Omezit zkuste i sladké a smažené a polotovary všeho druhu. Často při správné úpravě jídelníčku a jeho důsledném dodržování dochází i k poklesu váhy. Zkuste začít víc cvičit, aspoň třikrát týdně půl hodinky lehké kardio, plavání, cokoli, co vás bude bavit.

 

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest