Autoimunitní záněty štítné žlázy

Autoimunitní záněty štítné žlázy

Autoimunitní zánět štítné žlázy se pohybuje ve dvou rovinách – buďto jako hypofunkce (Hashimotova choroba, autoimunitní tyreoditida, chronická tyreoditida) a nebo hyperfunkce (Graves-Basedowa choroba) štítné žlázy. Tělo si začne tvořit protilátky proti štítné žláze. To, že máte autoimunitní zánět štítné žlázy nelze zjistit jinak než-li z krevních testů.

I přesto, že u autoimunitních zánětů je třeba postupovat značně individuálně a za pomoci odborníka, o některé změny, které často přinesou až nečekanou úlevu, se můžete pokusit sami.

–       snížení zánětu

–       regulace pH – alkalizace organismu

–       zvyšování antioxidační ochrany

Snižování zánětu

Zaprvé je potřeba kompletně vyřadit ze stravy  lepek a výrobky z kravského mléka. Kozí a ovčí produkty jsou dobrou náhradou těch kravských, ale i ty by se měly konzumovat střídmě. Lepek i kravské výrobky jsou silně pro-zánětlivé potraviny a pokud chcete své štítné žláze ulevit a dát ji šanci na uzdravení, musíte tyto potraviny 100% vynechat. Následně by strava měla být protizánětlivá, a jak již bylo zmíněno, bohatá na ovoce, zeleninu, kvalitní bílkoviny (luštěniny, drůbež, ryby) a omega 3 mastné kyseliny. Do stravy také zařaďte probiotika a potraviny, které probiotické kultury obsahují. Fermentované potraviny (kefír, zelí, kimchi, kombuchu aj.) bychom měli konzumovat alespoň 3x v týdnu.

Regulace pH

Alkalizace organismu snižuje zánětlivost. Je dobré pořídit si indikátorové papírky a denně si měřit druhou ranní moč. Je třeba, aby vaše pH bylo nad hodnotou 7.0. Alkalizaci můžete dosáhnout zdravou životosprávou s dostatkem zeleniny (cca 500 g denně) a omezením potravin, které okyselují. Do stravy můžete zahrnout zeleninové džusy (3/4 zeleniny a 1/4 ovoce) nebo si koupit doplňky typu chlorofyl, ječmen nebo alkalizační minerály. Doplňky jsou dobrou berličkou na začátek vašeho úsilí, ale ideální je docílit alkalizace pH bez nich.

Zvyšování antioxidační ochrany

I zde můžete použít různé doplňky stravy, které vám pomohou hodnoty antioxidantů ve vašem organismu zvýšit, je však dobré využívat i ty ze stravy. Nejvyšší hodnoty antioxidantů v běžně dostupných potravinách naleznete v ovoci a zelenině. Ano, opět doporučujeme zeleninu, zeleninové šťávy a z ovoce hlavně bobule – borůvky, maliny, ostružiny, třešně, kustovnici … (čím tmavší, tím lepší alespoň) 4x do týdne. Pokud byste rádi zabrousili k něčemu exotičtějšímu, můžete vyzkoušet acai, mangosteen nebo třeba lucumu. A nezapomeňte si dát denně šálek kvalitního zeleného čaje.

Základní doplňky stravy

–       Probiotika

–       Omega 3

–       Kvalitní multivitamin a multiminerál

–       Antioxidační komplex

–       Houby reishi a/nebo cordyceps

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest