Zásaditost organismu

Zásaditost organismu

Problematika kyselosti a zásaditosti je dnes velmi diskutovaným tématem. Zakyselení organismu se stalo velkým strašákem pro spoustu lidí a hnací silou pro mnohé prodejce doplňků stravy. Přitom si regulaci kyselosti a zásaditosti můžeme jednoduše ohlídat stravou. U většiny z nás je to totiž právě nesprávně vybraná strava, která zakyselení způsobuje.

Nezdravá strava nás okyseluje a oslabuje a zároveň platí, že čím je organismus nemocnější, tím je pH nižší. Dlouhodobé zakyselení vyúsťuje v záněty a chronická onemocnění jako jsou problémy s klouby, kardiovaskulární problémy či diabetes. V extrémních případech i onkologické choroby. Nadměrná kyselost ničí buňky a mitochondrii, narušuje mozkové buňky a různé tkáně organismu (orgány, klouby, svaly, žlázy) a tvoří ideální prostředí pro patogenní bakterie a  viry.

pH … kolik???

pH vnitřního prostředí si můžeme jednoduše zkontrolovat a to hned několika způsoby – ze slin, z moči, z potu a z krve. Každé má své pro a proti a postup jak ho správně měřit, tak aby nedošlo k nepřesným výsledkům.

Moč

Nejjednodušším a nejpřesnějším způsobem je kontrola ranní moči lakmusovými papírky. Ty zakoupíme v lékárně nebo ve zdravotních potřebách. Ideální pH, kterého bychom chtěli v ranní moči dosáhnout je 6.5 – 7. Kupujte tedy papírky mezi cca 4.5 – 8. Pokud je nižší než pH 6.5, pak je třeba začít alkalizovat. Naším cílem je dosáhnout toho, že bez doplňků, pouze za pomoci stravy, je pH ranní moči po dobu minimálně 14 dní nad 6.5. Ideálně tohoto čísla chceme dosahovat dlouhodobě.

Pot

Můžeme si změřit i pH potu. Nelekejte se, ten může být velmi často kyselý. Kromě vnitřního prostředí může být na vině i nevhodný deodorant nebo antiperspirant s obsahem hliníku či jiných látek, které zabraňují pocení. Používání takovýchto antiperspirantů ucpává potné žlázy. Pro zdraví lymfatického systému a prsou jsou velmi nevhodné. Jednoduchým vodítkem je i to, že pokud pot zapáchá, můžete si být jistí, že je třeba alkalizovat. Zdravé pH potu se pohybuje mezi 4.6 – 6.5.

Sliny

Měření pH slin je velice dobrým ukazatelem kyselosti organismu. Je však třeba toto měření udělat správně, poněvadž zde může docházet k nepřesným výsledkům díky nepřesným postupům. Nejvhodnější postup pro domácí měření  je měřit pH opět hned po ránu jako u moči a na lačno. U dětí se ideální hodnoty pohybují kolem 7.5 a u dospělých kolem 6.5.

Krev pH krve se bude pohybovat kolem 7.3 – 7.4. Organismus se vždy snaží udržovat homeostázu, a zde je nepravděpodobné, že by docházelo k velkým výchylkám, poněvadž i malá výchyllka by znamenala smrt. pH krve si samozřejmě my sami neměříme, ale výsledky vidíme například na krevních testech. Pokud nemáme při ruce papírky, tak dobrým ukazatelem zakyselení je například i páchnoucí pot.  

A co tedy jíst?

Potraviny, které nejvíce zakyselují jsou cukr a jakékoliv sladké výrobky, včetně alkoholu, maso, zkažené, ztužené či přepálené oleje a tuky, saturované tuky, trans tuky – ty najdeme ve všem smaženém či předsmažených polotovarech, a aditiva. Do skupiny zakyselujících potravin patří i obiloviny, ale těm se úplně vyhýbat nechceme. V příštím článku zveřejníme základní tabulku zásadotvorných potravin k vaší lepší orientaci.

Čerstvé ovoce a zelenina naopak alkalizuje. Dle váhy a věku chceme zahrnout mezi 1-3 ks ovoce (převážně z mírného pásma), a 300 – 500 gr zeleniny denně. Zelenina může být částečně i tepelně upravená, nemusíte jíst všechnu čerstvou. Minimálně polovina by měla být zelená listová. Zelená listová zelenina obsahuje cenný chlorofyl, který nás nejen skvěle detoxikuje, ale zárověň právě i alkalizuje.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest