Strava a kojení

Strava a kojení

O tom, že mateřské mléko je nejvhodnější strava pro kojence v dnešní době nikdo nepochybuje. Oproti předešlým generacím, kdy se propagovalo kojence rychle odstavit a nabízet mu náhradní kojenecké mléko jsme moudřejší a víme, že ani ta nejlepší umělá výživa mateřské mléko zkrátka nenahradí. Výjimkou jsou maminky, které velmi špatně jí, pijí alkohol, kouří, berou léky nebo mají onemocnění, které se může na miminko přenést. Světová zdravotnická organizace doporučuje výlučně kojit do šesti měsíců věku a pokračovat i ve věku pozdějším. Může to být dlouhá doba, která je důležitá jak pro miminko, tak pro maminku, protože z jejího těla si malé bere potřebné živiny!

 

Kojící žena by na zdravou životosprávu neměla dbát o nic méně než těhotná. Není třeba jíst za dva, ale pít za dva skoro ano. Pitný režim je totiž důležitý k tomu, aby maminka měla dostatek mléka (není to samozřejmě jediný faktor). Tvorbu mléka můžete podpořit i různými bylinnými čaji, které zároveň působí i na zažívání nebo nervový systém (např. fenykl, anýz, sporýš, řecké seno, maliník, …). Nejlepší je nechat si namíchat čaj na míru v bylinkářství, bude působit mnohem účinněji než ten v sáčcích. Naproti tomu různé komerční nápoje (např. granulovaný čaj nebo mléčné nápoje pro kojící ženy) jsou zbytečné. Zcela nevhodný je alkohol, sladké či kofeinové nápoje, nápoje dochucené umělými sladily nebo barvivy a černý čaj.

 

Látky ze stravy matky se dostávají do jejího mléka. Proto se na začátku nedoporučuje jíst výrazně aromatické (zelenina jako celer, citrusy, pálivé pokrmy s chilli či zázvorem nebo exotickým kořením) nebo nadýmavé potraviny (zelí, květák, fazole), které novorozenci mohou způsobit různé koliky, nebo vyrážky. Ideální není ani čokoláda nebo nadbytek mléčných výrobků. Mléčné výrobky a potraviny obsahující lepek v mateřském mléce mohou často dráždit dětské zažívání a přispět k výskytu různých alergických projevů.

 

Maminka by měla dodržovat zásady racionální výživy (např. zdravý talíř), což by jí mělo zajistit dostatečný příjem všech makro- i mikroživin. Pokud jste během těhotenství užívala nějaký těhotenský doplněk stravy, je možné v jeho užívání pokračovat i v době kojení. Nebojte se požádat o pomoc s výběrem odborníka.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest