Myslíte si, že potřebujete zhubnout?

Myslíte si, že potřebujete zhubnout?

I když to možná nepřiznáme nahlas, většina z nás občas přemýšlí o tom, že by měla zhubnout. Může to být proto, že už nedopneme kalhoty, které nám perfektně padly před pěti lety, protože se zadýcháváme do schodů, ze zdravotních důvodů, nebo proto, že nevypadáme jako holka nebo kluk z plakátu. A ještě těžší je si přiznat, že zhubnout třeba vůbec nepotřebujeme.

 

Nejznámější ukazatel nadváhy je BMI, tzv. body mass index, ukazatel tělesné hmotnosti, který poměřuje hmotnost vůči výšce, čili hmotnost v kg vydělíme výškou v metrech na druhou. Teoreticky dobrý ukazatel, který ve skutečnosti odhalí lépe podvýživu než nadváhu. Nezohledňuje totiž poměr svalové hmoty vůči tuku v těle, ani žádné další faktory. BMI pro kulturistu může vyjít podobně, jako pro člověka s nadváhou. Hodnota BMI pro ideální váhu se pohybuje mezi 18,5 a 25, tedy osoba měřící 170 cm by měla vážit mezi 54 a 72 kg.

 

Dalším ukazatelem je tzv. WHR, waist hip ratio, čili poměr pasu a boků, který se dívá na distribuci tuku v těle. Zde již zohledňujeme, zda se jedná o muže nebo o ženu. Nejprve si můžeme přeměřit pas, pokud má žena obvod větší než 81 cm, a muž větší než 95 cm, můžeme podle této normy klasifikovat jisté riziko nadváhy. Dále budeme porovnávat pas vs. boky, tzn., že obvod pasu vydělíme obvodem boků. Vyrovnaný poměr by měl být pro ženy 0,85 – 0,95 a pro muže 0,75 – 0,8. Je vždy dobré WHR kombinovat s BMI.

Pokud máte k dispozici přístroj, který měří procento tuku, jistě víte, že doporučené hodnoty jsou od 18 % pro mladé dívky až přes 30 % pro ženy nad 60 let, a u mužů od 10 až po 22 %, opět podle věku. Přesné hodnoty se mohou podle různých zdrojů lehce odlišovat, nicméně je patrné, že nějaký tuk v těle potřebujeme, protože funguje jako tepelná a mechanická ochrana organismu, zásoba energie, podílí se na některých biochemických reakcích a tvoří i základní složku buňky. Je také přirozené, že množství tuku v těle s věkem přibývá. Ovšem pozor na viscerální (útrobní) tuk, ten opravdu nechceme!

 

Tak a teď se prosím změřte. Stále si myslíte, že byste měli zhubnout? Nebo si třeba naordinovat nějakou dietu?

Pojďme se podívat na rizika, které tělu opakované držení diet přináší. Lidské tělo je velmi adaptabilní, proto když snížíme energetický příjem, zvládne to. Zpomalí se metabolismus a tělo si tak vystačí s menším příjmem potravy. Hlavní problém diet je ten, že jsou krátkodobé, po jejich skončení se většina lidí vrací ke svému původnímu životnímu stylu a tak začnou organismus opět zásobovat energií, kterou už není schopen zpracovat tak rychle jako dřív a proto si nadbytek uloží do zásoby, pro případ, že by opět přišla nouze. Tak se člověk dostane do koloběhu různých diet a opatřeních, které mu komplikují život a zatěžují tělo. Málo diet je nutričně dostatečně vyvážených, aby tělo bylo kvalitně zásobeno všemi nezbytnými živinami a tak sice můžeme pozorovat úbytek na váze, ale ve skutečnosti se tím může zhoršit naše zdraví. Dokonce i spousta lidí s nadváhou je podvyživená.

 

Pro mnoho z nás je číslo, které nám naše váha ukazuje psychologický strašák. A přitom je to jen číslo. Obyčejná váha, stejně jako ukazatel BMI nepozná, zda jste samý sval nebo samý špek, neví jak máte těžké kosti, jak jste zavodnění. Prostě jen řekne, kolik vážíte, ale už ne, co to znamená. Tím vás nechceme nabádat ke koupi chytrých vah, ale pokud můžete, určitě se na takové zvažte, nejspíš budete překvapeni a dozvíte se o svém těle víc, než co vám řekne decimálka a zrcadlo.

 

Takže pokud nemáte žádné problémy, jíte kvalitní vyváženou stravu, zhubnout pravděpodobně nepotřebujete. A pokud máte dojem že ano, počkejte do března a zapojte se do našeho velkého celorepublikového detoxu. Jeho cílem sice rozhodně hubnutí není, ale může se dostavit jako příjemný vedlejší účinek. Detoxem si pročistíte organismus, zlepšíte funkci stagnujících orgánů, nutričně vyživíte, doplníte energii a vrátíte tělu potřebnou rovnováhu. Začínáme již 5. března.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest