Jak se dožít 120 let podle systému Paula Bragga – kolektiv autorů (recenze knihy)
Autor příspěvku: Iveta Kulhánková

Shodou náhod se nám dostala do rukou kniha od kolektivu ruských autorů, která pojednává o filozofii jednoho amerického lékaře. Nezvyklá kombinace, středně překvapivé zjištění.

Podle uvedené knihy byl Paul Bragg ve svém důchodovém věku velmi aktivním člověkem, dožil se 95 let, v těle, které bylo zdatné, jako by mu bylo 30. Jak to skutečně bylo v tuhle chvíli těžko posoudíme, ale podělíme se s vámi o pár poznatků z jeho systému a této publikace.   Podobně jako většina knih, které se zabývají kvalitním a zdravým způsobem života, i Bragg zdůrazňuje, že život je komplexní a proto musí být v rovnováze všechny jeho složky, fyzické, psychická i duševní. Zároveň je přesvědčen, že lidské tělo, pokud se o něj budeme dobře starat, nemusí v druhé polovině života vykazovat takovou slabost, na jakou jsme zvyklí a že většina nemocí je způsobena špatným životním stylem.

Poznatky v knize jsou rozděleny do čtyř nosných pilířů. Je to zdravá páteř, očistné hladovění, racionální strava a boj se stresem.   Páteř je hlavním nosníkem a opěrným centrem našeho těla, jsou na ní uchycena žebra a především orgány v břišní dutině. Proto je zdravá páteř nutná k dobrému fungování těchto orgánů. Brag sestavil několik základních cviků, které jsou velmi podobné cvikům z jógy, a doporučuje provádět cvičení každý den, několikát. Přináší návod, jak správně stát, sedět a chodit, abychom si udrželi páteř v dobré kondici. Také zdůrazňuje důležitost chůze a celkově fyzického pohybu, stejně tak dýchání do břicha, na které se často zapomíná.

Další část knihy je věnována hladovění. Podle Bragga by člověl měl dodržovat v pravidelných intervalech očistné hladovění, protože jedině tak se můžeme zbavit toxinů, usazených v naše těle. Bragg doporučuje držet ozdravný jednodenní půst jednou týdně, delší půsty zhruba dvakrát do roka. Ačkoli je velkým příznivcem půstů a kniha uvádí mnoho příkladů, kde půst lidem pomohl nejen zbavit se nemocí, ale i s psychickémi problémy, správně říká, že dlouhodobé půsty je třeba dodržovat pod dohledem lékaře.

Na půst navazuje pasáž o zdravém stravování, Bragg doporučuje vyloučit veškerý cukr, sůl, polotovary a potraviny průmyslově zpracované. Doporučuje, aby cca 60 % našeho jídelníčku tvořilo čerstvé ovoce a zelenina. Sám jedl pouze dvakrát denně, ovšem uznává, že potravu je třeba přizpůsobit živnotnímu stylu.   Když je tělo procvičené a kvalitně vyživené, je potřeba věnovat se i duši. Meditace, spánek, relaxace, sluneční energie nebo různé vodní procedury jsou přesně ty procesy, které našemu tělu i myslí pomáhají být v pohodě.

Hodnocení: Kniha přináší mnoho argumentů, proč se vyhnout různým potravinám, proč je půst prospěšný a jak se správně hýbat. Pokud hledáte důvody, proč ve svém životě něco změnit, je tato kniha pro vás ta pravá. Pokud hledáte skutečný návod, s odbornými a vědecky podloženými důkazy, jasně popsanými cviky a objektivní fakta, budete muset ještě trochu hledat.