Vitamín E a koenzym Q 10 – nejsilnější antioxidanty

Vitamín E a koenzym Q 10 – nejsilnější antioxidanty

Vitamín E a koenzym Q10 jsou nejsilnější antioxidanty rozpustné v tucích, které se v našem těle vyskytují. Díky svému antioxidačnímu působení v těle neutralizují volné radikály, zajišťují správnou funkci buněk a dostatek energie. Tak pomáhají přecházet uspávání cév a tkání a podporují správnou cirkulaci krve v oběhovém systému.

 

Vitamin E

Zdravotní benefity

Hlavní role vitaminu E v těle je, jak již bylo řečeno, antioxidační, čili chrání buňky a tkáně před účinky volných kyslíkatých radikálů, zejména při zánětu nebo poranění tkáně. Kyslíkaté radikály v těle vznikají během nejrůznějších procesů, zároveň je přijímáme ze znečištěného ovzduší, stravou, léky či nevhodnou kosmetikou. Tím, že vitamin E neutralizuje nebezpečné kyslíkaté radikály ztrácí svoji schopnost dál fungovat jako antioxidant, tuto schopnost mu navrací vitamin C či koenzym Q10, které obnovují jeho funkci. Z toho důvodu  je dobré při užívání doplňků s vitaminem E myslet i na vyšší příjem těchto dvou látek.   Většina dalších zdravotních benefitů vychází právě z antioxidační funkce.

Vitamin E:

  • pomáhá předcházet vzniku šedého zákalu,
  • stimuluje imunitu především u starších osob,
  • zmírňuje rozvoj Alzheimerovy choroby a pomáhá přecházet vzniku stařecké demence,
  • snižuje riziko vzniku některých typů rakoviny (např. rakovina vaječníku a prsou),
  • poskytuje úlevu při revmatoidní artritidě,
  • podporuje mužskou plodnost,
  • u pacientů s cukrovkou pomáhá omezit výskyt kardiovaskulárních onemocnění,
  • chrání kůži (obnovuje poškozené buňky a chrání přes spálením od sluníčka).

Zdaleka nejdůležitější je ale jeho funkce kardioprotektivní, omezuje vznik aterosklerotického plaku a zánětů, což jsou hlavní faktory, které mají na svědomí vznik kardiovaskulárních onemocnění.

Dostatečně vysoký příjem vitaminu E:

  • snižuje riziko vzniku infarktu,
  • zmírňuje koronární ateriosklerózu,
  • snižuje riziko výskytu anginy pectoris u kuřáků,
  • při správném dávkování pomáhá při snižování vysokého krevního tlaku,
  • obecně snižuje úmrtnost způsobenou kardiovaskulárními onemocněními.

 

Zdroje v potravě

Za studena lisované oleje (slunečnicový, světlicový, olivový)

Avokádo

Lískové ořechy a mandle

Špenát, kapusta a sladké brambory

 

Koenzym Q 10

Koenzym Q10 patří mezi v tucích rozpustné látky, někdy se také označuje jako ubiquinol. Ačkoli si ho naše tělo umí samo vyrobit, je k tomu potřeba mnoha reakcí a přítomnost dalších vitamínu (například vitamíny skupiny B a vitamín C), proto se doporučuje jeho užívání ve formě doplňku.

 

Zdravotní benefity

Jak už jsme napsaly, působí především jako antioxidant, čímž pomáhá v těle odbourávat volné radikály, které ničí buňky, způsobují stárnutí organismu a mnohé (především civilizační) onemocnění. Jeho další silnou stránkou je obnova antioxidačního působení vitamínu E a to, že zpomaluje příznaky stárnutí.

Je kardioprotektivní, pomáhá předcházet mnoha kardiovaskulárním onemocněním tím, že zamezuje vzniku aterosklerózy a snižuje množství špatného cholesterolu v krvi a lehce zvyšuje množství HDL. Používá se i před operacemi kardiovaskulárního systému, kde napomáhá rychlejší regeneraci organismu.   Studie, kdy pacientům s vysokým krevním tlakem byl podáván koenzym Q10 ukazují, že po 1 – 3 měsících podávání dochází ke snížení jak systolického, tak diastolického krevního tlaku.

 

Díky svému antioxidačnímu a protizánětlivému působení Q10 stimuluje imunitu v našem těle.

 

Jeho neuroprotektivní působení vychází z toho, že řada onemocnění (Alzheimer, Parkinson,…) je způsobena oxidativním stresem, který ničí nervové buňky a pacienti mají obecně nízké hladiny Q10 v organismu. Jelikož Q10 pomáhá předcházet stárnutí buněk (čím starší buňka, tím méně Q10) a pomáhá produkovat buněčnou energii, má se za to, že používání doplňků s obsahem koenzymu Q10 zpomaluje rozvoj těchto onemocnění.

 

Dále pomáhá například předcházet preeklapsii v těhotenství, používá se jako prevence vzniku migrén, podporuje i mužskou plodnost.

 

Zdroje v potravě

Maso (hlavně hovězí vnitřnosti) a ryby (makrela, pstruh)

Vařená brokolice a květák

Ořechy, špenát a sója

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest