Jsou sycené nápoje nezdravé?

Jsou sycené nápoje nezdravé?

6 666 666. To je prý číslo bublinek v jedné skleničce (cca 200 ml) syceného nápoje – ať se jedná o minerálku nebo šampaňské. My se dnes budeme věnovat (skoro) všemu, co 6 666 666 bublinek má a také tomu, jak se tam ty bublinky dostanou a co to s námi udělá.

Oxid uhličitý

Sycené nápoje jsou sycené oxidem uhličitým. Mezi ty nejznámější patří různé limonády a sladké nápoje, energetické nápoje, ale i minerální vody a nebo třeba perlivé víno. CO2 je přidáván do nápojů buď specifickým chemickým procesem a nebo za pomoci stlačeného plynu, který vytvoří tzv. sodu nebo bublinky. Možná má ještě někdo z vás doma starou nádobu na výrobu sodovky, do které se vkládá malá lahvička plynu. Proces ve velkém, v továrnách, je obdobný. Jak jsme zjistily, CO2 není úplně škodlivý, ale nesmí ho být mnoho.

Soda a minerální voda

Soda je pouze voda sycená CO2. A pokud se jedná o obyčejnou vodu, žádné léčebné účinky nečekejte. Minerální voda může být buďto přirozeně perlivá a nebo se dosycuje CO2. Dosycované minerální vody jsou na našem trhu daleko častější. Výhodou většiny minerálek je obsah minerálních látek, který může být pro nás individuálně přínosný. Zde však kontrolujte hlavně obsah sodíku (Na), poněvadž u některých minerálních vod, jako třeba Poděbradka, se k denní doporučené dávce sodíku dostanete již po vypití jedné skleničky. To je  nevhodné například u osob s kardiovaskulárními problémy nebo otoky. Sůl zadržuje vodu a to zvyšuje krevní tlak.

Jedna či dvě sklenice sody nebo sycené minerální vody organismus zdravého jedince tolik nezatíží, a ani studie neprokázaly, že by tomu tak bylo. Více než 2 skleničky denně ale nedoporučujeme. U citlivějších osob mohou sycené nápoje způsobit zažívací problémy ve formě nadýmání, křečí nebo říhání. Problém by mohl nastat u jedinců, kteří mají vážnější zdravotní problémy jako jsou vředy nebo podrážděnou sliznici žaludku (gastritidu). Oxid uhličitý dráždí střevní stěnu a může tedy rozdráždit i ulcerózní léze nebo zánět. Filtrovaná voda nebo bylinkové čaje jsou daleko vhodnější.

Limonády, koly, malinovky, energy drinky

Zde se asi ani nemusíme moc rozepisovat. Všichni jste asi viděli poučná videa o tom, jak lze použít kolu jako čistidlo nebo roztok na zrezlé matky a šrouby. A nebo porovnání kolik kostek cukru je v jedné sklenici limonády (číslo se pohybuje v desítkách gramů). Obsažený kofein, cukr, kyselina fosforová a další éčka podněcují záněty v organizmu, zvyšují kazivost zubů a paradentózu, vyplavují vápník z kostí a tím přispívají k osteoporóze, zakyselují organismus a způsobují obezitu. Opomenout nemůžeme ani velmi oblíbenou červenou barvu malinovky, která (negativně) stimuluje mozkovou funkci a – hlavně u dětí – zhoršuje syndrom hyperaktivity a nepozornosti. Dlouhodobá konzumace těchto nápojů přispívá ke vzniku onkologických a civilizačních chorob. Vhodnou náhražkou nejsou ani nápoje „bez cukru nebo light“ plné chemických náhražek a sladidel. Tyto nápoje do zdravého životního stylu nepatří.

Fakta o sycených nápojích:

  • Kyselina fosforečná (v kole a energy nápojích) je používána k rozpuštění rezi.
  • Kyselina forforečná způsobuje osteroporózu, problémy s ledvinami, ledvinové kameny a urologické potíže.
  • Umělá sladidla (aspartam, sacharin atd) v light nápojích a žvýkačkách způsobují onkologické choroby. Rakovina prostaty a tlustého střeva již byla jednoznačně prokázána. 
  • Červená umělá barviva (v čemkoli) zhoršují syndrom hyperaktivity a pozornosti.
  • Doporučená denní dávka přidaného cukru je 30 gramů. Jen v jedné lahvi sladkého nápoje ho najdeme kolem 50 – 80 gramů, což je 2-3x DDD. Nadbytek cukru podněcuje záněty a nadměrně stimuluje uvolňování inzulinu, což vede ke vzniku diabetu. 
  • Asi 60% ze všech druhů rakovinových buněk využívá ve svém cyklu glykolýzu, což znamená, že k tomu, aby přežily, potřebují cukr.

Pokud tedy máte chuť na svých 6 666 666 bublinek denně, dejte si je ve formě ne příliš slané minerálky, například Magnezie. Pokud bublinky moc nemusíte, ale „obyčejná voda“ vám nechutná, přidejte bezinky, citrón, jahody, borůvky, zkrátka nějaké ovoce nebo šťávu z nich a pár snítek meduňky, levandule nebo máty a udělejte si limonádu vlastní.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest