Kravské mléko – potřebujeme ho?

Kravské mléko – potřebujeme ho?

 Asi ta nejlépe položená otázka, raději než zda je pro nás kravské mléko zdravé je, zda ho potřebujeme pít, abychom byli zdraví? Odpověď, na které se shoduje většina odborníků, zní: Ne.

To ale neznamená, že musíte mléko ze stravy úplně vyloučit. Pokud vám nepřináší žádné zdravotní problémy (například průjmy, plynatost, ucpaný nos či zahlenění) a dobře ho tolerujete, 1 sklenice (125 ml) kvalitního bio kravského mléka denně jako součást vyrovnaného zdravého jídelníčku je v pořádku.

Jeho nadměrná konzumace má dnes prokázané spojení s osteoporózou, záněty či zvýšeným výskytem rakoviny  prostaty a vaječníků.

Problém s konzumací kravského mléka také nastává v případě, pokud trpíte laktózovou intolerancí  nebo alergiemi, ekzémy či astmatem, respiračními chorobami, jakýmikoli  autoimunitními chorobami, cukrovkou či kardiovaskulárním onemocněním. V tomto případě pro vás kravské mléko není vhodné.

Nejedná se pouze o laktózovou intoleranci či o saturované tuky omega 6, které jsou pro-zánětlivé, ale také o bílkovinu zvanou kasein A1, která se v mléce nachází. Reakce na bílkovinu kasein A1 je velice častá a u relativně velké skupiny jedinců vytváří silné zánětlivé reakce a výrazně zhoršuje jejich zdravotní stav.

Mléko s obsahem A1 pochází z krav chovaných v střední a severní Evropě a jedná se o Holštýnský skot. Naopak mléko s obsahem kaseinu A2 tyto reakce nevyvolává. V České republice je Jerseyský skot, jehož mléko obsahuje A2, vzácný a pro komerční účely se nechová. V jižní Evropě se však krávy s A2 mlékem chovají. Z tohoto důvodu doporučujeme alternativu kozího či ovčího mléka, které je pro organismus daleko přijatelnější, v České republice je dostupné a A2 kasein také obsahuje.

 

Polemiku o tom, zda je kravské mléko vhodné pro děti si můžete přečíst v našem dalším článku.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest