Chia semínka a čokoládový pudink

Chia semínka a čokoládový pudink

Chia semínka bezesporu patří mezi tvz. superfoods, jelikož jejich nutriční profil je naprosto fantastický. Jsou vhodná pro děti, dospělé, sportovce, nastávající maminky i starší osoby, vyznavače raw i vegany a ani v našem jídelníčku nechybí.

Chia semínka pocházejí z latinské Ameriky, z rostliny která se jmenuje Salvia hispanica a patří do stejné skupiny rostlin jako naše šalvěj, nebo saturejka. Staří Indiání  používali chia semínka jako výborný zdroj energie a zmínku o nich najdete i v knize Born to run, kde ji používají vytrvalostní běžci.

Nutriční profil chia semínek

Proč je chia tak vychvalovaná? Je to jeden z mála rostlinných zdrojů komplexní bílkoviny, tj. takové, která obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, které si naše tělo neumí vytvořit. Mezi další zdroje patří například quinoa nebo pohanka. Chia semínka mají na 100 g (což ale množství, které najednou jen tak nesníte) 16 g bílkovin.

Chia semínka jsou výborným zdrojem omega-3 mastných kyselin, které ve stravě obecně konzumujeme málo a jsou pro nás důležité pro svoje protizánětlivé působení. Chia semínka jsou tím pádem skvělá jak pro naše srdce, tak pro náš mozek. Na 100 g  mají 17,5 g omega 3.

Podobně jako psyllium je chia i zdrojem vlákniny, která upravuje naše zažívání a její dostatečná konzumace je důležitá například pro správnou funkci tlustého střeva, nebo při regulaci krevního cukru či nadváhy. Jako u každé jiné vlákniny, tak ani u chia semínek, nezapomínejte na pitný režim.

Maličká chia semínka jsou dále plná železa (výborné pro naše krvinky), hořčíku (nezbytný pro nervovou rovnováhu i řadu metabolických procesů v organismu) a vápníku (důležitý pro kosti). Některé studie naznačují, že chia semínka jsou nabitá antioxidanty podobně, jako borůvky, čímž chrání náš organismus před volnými radikály.

Tipy k přípravě

Chia semínka nikdy nejezte samotná a suchá – vystavili byste se riziku zácpy či ucpání dýchacích cest, pokud k tomu máte sklony. Semínka jsou schopná vstřebat 27x vody, co sama váží a nebylo by dobré, aby k tomu došlo ve vašem hltanu – podobné je to opět s každou bobtnající vlákninou.

Chia má jemnou, lehce oříškovou chuť, která není nijak zvlášť výrazná. Používá se nejčastěji na přípravu různých chia pudinků (recept níže a např. zde), hodí se skvěle do různých freshů a smoothies, nebo do muesli a jogurtu.

Čokoládový chia pudink

(2 porce)

Suroviny:

  • 60 ml chia semínek
  • 250 ml mandlového mléka
  • vrchovatá lžíce kakaa
  • špetka soli
  • 1/4 lžičky skořice
  • 1/2 lžičky datlového sirupu

 

Příprava:

Všechny suroviny důkladně promícháme a necháme alespoň 4 hodiny odstát v lednici. Poté můžeme podávat.

Kde koupit

Nejlepší jsou chia semínka v bio kvalitě. My nakupujeme na internetu, např. u Vitalvibe, značku Benexia mají v některých lékárnách a semínka najdete i některých obchodech se zdravou výživou.

Upozornění

Chia semínka nikdy nejezte suchá, ale vždy buď jako součást nějakého pokrmu, nebo namočená ve vodě. Konzumaci chia semínek konzultujte se svým lékařem, pokud trpíte potravinovými alergiemi (například na sezam či další semínka), nebo berete léky na vysoký krevní tlak. Někteří prodejci uváděj, že chia semínka jsou efektivní při snižování nadváhy – toto tvrzení zatím nebylo dostatečně prokázáno.

Sdílejte tuto stránku:
Share on FacebookShare on LinkedInPin on Pinterest